Sociale dienst

campus Rumst

De sociale dienst helpt patiënten in hun thuisomgeving
Bij een ziekenhuisopname is de hospitalisatieduur vaak zo kort mogelijk en zal de patiënt thuis nog verder moeten herstellen. Daarom is het in het belang van de patiënt en zijn omgeving aangewezen om van bij de start van de opname al vooruit te denken over het moment van ontslag uit het ziekenhuis, hierbij rekening houdend met het advies van de zorgverleners rond de terugkeer naar huis. De sociale dienst kan hierbij helpen.

De medewerkers van de sociale dienst bespreken tijdens een ziekenhuisverblijf de huidige sociale (thuis)situatie met de patiënt en/of de familieSociale dienst Rumst. Zij informeren en ondersteunen, zowel voor het verblijf als bij ontslag uit het ziekenhuis, en gaan kosteloos samen met jou op zoek naar gepaste oplossingen. Zo proberen zij een brug te slaan tussen thuis, het ziekenhuis en externe diensten. Denk hierbij aan het inschakelen van poetshulp en/of bejaardenhulp, thuisverpleging, warme maaltijden, personenalarm, materiaal van de uitleendienst, … Zij houden hierbij altijd rekening met het advies van de behandelend arts, de huisarts en het verpleegkundig team.

De medewerkers van de sociale dienst bieden ook psychosociale ondersteuning bij de emotionele en sociale gevolgen van een ziekte of behandeling en van de veranderende toekomstperspectieven. Verder helpen zij met vragen rond sociale voorzieningen en tegemoetkomingen. Als herstel thuis niet mogelijk is, zijn er na ontslag uit het ziekenhuis tal van opvangmogelijkheden. Deze kunnen zowel tijdelijk (bv. herstelvakantie, kortverblijf, revalidatiecentrum, …) als definitief zijn (opname in woonzorgcentrum).

Vraag opvangmogelijkheden tijdig aan
Afhankelijk van het genezingsproces bepaalt de behandelend arts wanneer men het ziekenhuis mag verlaten. Soms komt dit ontslag sneller dan gedacht. Tijdig stilstaan bij opvangmogelijkheden na ontslag uit het ziekenhuis is dus van belang.

Tracht daarom zo goed mogelijk in te schatten of de terugkeer naar huis zonder problemen zal verlopen. Hou hierbij zeker rekening met de informatie en het advies dat zorgverleners geven en schakel de medewerkers van de sociale dienst in voor advies of ondersteuning waar nodig.

Elke medewerker van de sociale dienst is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen afdelingen. Hieronder vind je meer info onderaan deze pagina.

Daniels Marijke

- coördinator patiëntenbegeleiding
Marijke Daniels - AZ Rivierenland

psychologie

03 880 99 03

marijke.daniels@azr.be

werkt gedeeltelijk aan conventietarief

verzekerd via Amma

M. Daniels biedt algemene zorg binnen psychologie.

Contacturen
Rumst
Bornem
ma
vm
nm
av
di
vm
nm
av
wo
vm
nm
av
do
vm
nm
av
vr
vm
nm
av
za
vm
nm
av

Cuyvers Cindy

Cindy Cuyvers - AZ Rivierenland

sociale dienst heelkunde 1 en 2

03 880 90 84

cindy.cuyvers@azr.be

route 70 (kamer 2359)

Contacturen
Rumst
ma
vm
nm
av
di
vm
nm
av
wo
vm
nm
av
do
vm
nm
av
vr
vm
nm
av
za
vm
nm
av

Meskens Nancy

Meskens Nancy - AZ Rivierenland

sociale dienst geriatrie 1 en 2, externe liaison

03 880 90 91

nancy.meskens@azr.be

route 6

Contacturen
Rumst
ma
vm
nm
av
di
vm
nm
av
wo
vm
nm
av
do
vm
nm
av
vr
vm
nm
av
za
vm
nm
av

Peeters Jessica

Jessica Peeters, sociale dienst - AZ Rivierenland

sociale dienst geneeskunde 1 en cardiorevalidatie

03 880 90 93

jessica.peeters@azr.be

route 33

Contacturen
Rumst
ma
vm
nm
av
di
vm
nm
av
wo
vm
nm
av
do
vm
nm
av
vr
vm
nm
av
za
vm
nm
av

Windelen Tanja

Windelen Tanja - AZ Rivierenland

sociale dienst oncologisch en palliatief support team

03 880 90 94

tanja.windelen@azr.be

route 70 (kamer 2359)

Contacturen
Rumst
ma
vm
nm
av
di
vm
nm
av
wo
vm
nm
av
do
vm
nm
av
vr
vm
nm
av
za
vm
nm
av

Sociale dienst Sociale dienst