Maatregelen m.b.t. het coronavirus

update: 17/11/2020

 

Beste patiënt,
Beste bezoeker,

We geven op deze pagina de meest recente informatie en maatregelen mee om jezelf en onze patiënten maximaal te beschermen tegen een mogelijke COVID-19-besmetting.
De afspraken op deze pagina vervangen de op de website courante richtlijnen rond bezoekregeling, consultaties en opnames.

 

Situatie op de dag van vandaag (update: 17/11/2020)
We hebben 4 afdelingen geopend voor COVID-positieve patiënten op campussen Rumst en Bornem. Zo hebben we in ons ziekenhuis 48 bedden op de verpleegafdelingen, 10 bedden intensieve zorgen en 6 bedden Optiflow klaar staan om deze patiënten op te vangen. En we kunnen nog verder uitbreiden als dit nodig is.

Alle patiënten die COVID-positief zijn, zijn opgenomen op aparte afdelingen, die strikt gescheiden zijn van de afdelingen waar onze andere patiënten verblijven. Ons ziekenhuis is veilig om de nodige medische zorg te krijgen. 

 

Een opname of consultatie in het ziekenhuis?
Alle noodzakelijke ingrepen en behandelingen gaan door. De behandelend arts beslist welke opnamen de komende weken uitgesteld moeten worden. Wordt jouw ingreep of behandeling uitgesteld, dan zal AZ Rivierenland jou zélf contacteren. Je hoeft dus zelf het ziekenhuis niet te bellen of jouw opname / consultatie doorgaat: wij bellen jou als er voor jou iets verandert aan de geplande zorg. Zo houden we onze telefoonlijnen vrij voor de dringende oproepen.

Ziekenhuizen zijn veilige plekken om medische zorg te geven. De COVID-zorg wordt duidelijk gescheiden van de reguliere zorg en in het ziekenhuis zijn heel wat aanpassingen gedaan om jou op een veilige manier te ontvangen en de nodige zorg te geven. We vragen jou om deze richtlijnen heel correct op te volgen, om zowel jezelf, andere patiënten en onze medewerkers te beschermen.

Heb je koorts, ademhalingsproblemen daags voor de consultatie of werd je recent COVID-positief getest? Neem dan contact op met het ziekenhuis via 03 880 90 11 (campus Rumst) of 03 890 16 11 (campus Bornem).

 

Draag steeds binnen het ziekenhuis een mondneusmasker
Binnen onze ziekenhuismuren ben je als patiënt, noodzakelijke begeleider of bezoeker verplicht een mondneusmasker te dragen. Zorg ervoor dat neus én mond overal en altijd bedekt zijn: in de gangen, in de wachtzaal en in de consultatieruimte. Zo bescherm je jezelf, andere patiënten en onze medewerkers.

  • Masker vergeten? Je kan een masker kopen via de automaat (in de tent op campus Rumst of in het onthaal op campus Bornem).
  • Sjaals, bandana's, vuile, beschadigde mondmaskers of maskers met ventiel bieden niet voldoende bescherming en zijn daarom niet toegelaten.

Was jouw stoffen masker dagelijks. De wasvoorschriften vind je op onze website.

 

Een consultatie of opname? Kom (zo mogelijk) alleen!
Kom bij voorkeur alleen naar het ziekenhuis, Enkel indien je dit nodig acht, is 1 volwassen begeleider toegestaan. De begeleider moet wel aan volgende voorwaarden voldoen:

  • je brengt zélf een mondmasker mee naar het ziekenhuis
  • je voelt je niet ziek of hebt geen symptomen
  • je houdt je aan de hygiëneregels en social distancing

1 volwassen begeleider is enkel toegestaan in volgende gevallen:

  • bij slechtnieuwsgesprek of een naderend levenseinde
  • bij dementie en (fysieke) hulpbehoevendheid
  • bij een taalproblematiek

 

Ik wil op bezoek komen in het ziekenhuis. Mag dat?
Vanaf zaterdag 31 oktober is bezoek in ons ziekenhuis opnieuw verboden.
Uitzonderingen:

de partner van patiënten die verblijven op de afdeling materniteit. Ook broertjes en zusjes zijn hier welkom. Lees meer via bezoekregeling materniteit.
ouders (of voogden) van minderjarigen die verblijven op neonatologie
onmiddellijke naasten van mensen in een kritieke of eindelevensfase
1 volwassen begeleider bij consultaties, onderzoeken of ingrepen (enkel indien aanwezigheid noodzakelijk)

We begrijpen dat dit voor onze patiënten en hun naasten geen gemakkelijke situatie is, maar enkel zo kunnen we hun veiligheid en die van onze medewerkers garanderen.

Neem hierover géén contact op met de afdeling: dit zorgt voor overbelasting van onze diensten. Contacteer uitsluitend onze algemene nummers.

  • campus Rumst: 03 880 90 11
  • campus Bornem: 03 890 16 11

 

Ik wil een familielid op de COVID-afdeling wat spullen brengen of vuile was ophalen. Kan dat?
Je kan spullen voor een opgenomen familielid afgeven in de inkomhal van het ziekenhuis, in een afgesloten zak. Op deze zak kleef je een etiket met duidelijke vermelding van naam én geboortedatum. Schrijf (indien gekend) ook het kamernummer op het etiket. Geef geen geld, waardevolle of breekbare voorwerpen mee. 2x per dag bezorgen we deze op de afdelingen.

Vuile was wordt elke dag vanaf 15:00u klaargezet in een afgesloten ruimte in het onthaal. Je kan deze dagelijks komen afhalen tussen 15:00u en 19:30u.

Opgelet: wassen van kledij gebeurt minimum op 60 graden. Was je handen grondig als je de was in de wasmachine hebt gestoken. 

 

We zorgen voor psychologische ondersteuning voor onze opgenomen patiënten
Het bezoekverbod is voor onze patiënten geen gemakkelijke situatie… We beseffen dat een luisterend oor zeer belangrijk is, zeker voor patiënten die langere tijd gehospitaliseerd zijn en moeilijk contact kunnen maken met hun naasten. Zij bevinden zich immers in een niet-alledaagse en onzekere situatie en kunnen wat extra ondersteuning gebruiken.

We voorzien daarom psychosociale ondersteuning voor deze patiënten. Onze psychologen gaan dagelijks rond op de afdelingen en brengen een bezoekje aan patiënten die dit wensen.

We stellen op beide campussen iPads ter beschikking, zodat onze patiënten hun familie kunnen zien voor een praatje. De psychologen en ergotherapeuten zullen hen hierbij ondersteunen.

 

Kinderen in het ziekenhuis??
Sommige patiënten of bezoekers brengen hun (klein)kinderen mee naar het ziekenhuis wegens geen opvang… De COVID-richtlijnen laten dit echter niet toe! Kom je als patiënt naar het ziekenhuis, dan mag je maximum 1 volwassen begeleider meenemen. We vragen trouwens om zo veel als mogelijk alleen te komen.

We moeten deze maatregelen strikt opvolgen om de 1,5 meter te garanderen, zowel in de gangen als in de wachtzalen. Moet je naar het ziekenhuis komen, zorg dus voor opvang voor jouw (klein)kind.

Een uitzondering zijn natuurlijk de kindjes die op consultatie moeten komen bij de pediaters.

 

Prikplaats (labo) tijdelijk enkel op afspraak
Je kan enkel nog op afspraak een bloedafname laten uitvoeren. Zo kunnen we het aantal patiënten op het labo beperken en een veilige afstand creëren in de wachtzaal. Bel voor een afspraak naar het labo:

  • campus Rumst: 03 880 91 30
  • campus Bornem: 03 890 16 30
  • campus Willebroek / prik aan huis: 03 860 32 85

 

Nieuwe in- en uitgang campus Bornem
Campus Bornem is enkel toegankelijk via de ingang aan de Kasteelstraat en kan je het ziekenhuis enkel verlaten via de binnentuin.
We begrijpen dat dit voor sommige mensen wat lastig is om een stukje verder te stappen dan gebruikelijk, maar enkel op deze manier kunnen we maximaal garanderen dat elke patiënt veilig ons ziekenhuis kan betreden en verlaten.
Ben je echt moeilijk te been, dan kan je je laten afzetten op de Kiss&Ride-zone vlak voor de ingang van de Kasteelstraat.

 

Wanneer moet je je laten testen?
Doordat de PCR-testcapaciteit in ons land verbeterd is, heeft de overheid beslist om vanaf 23 november 2020 opnieuw alle asymptomatische hoogrisicocontacten te testen via PCR. Met andere woorden: als je zelf geen symptomen hebt, maar toch een hoogrisicocontact had met een COVID-positieve patiënt, dan word je via de contacttracing gecontacteerd voor een test. 

Keer je terug uit een rode zone in het buitenland? Op basis van het formulier dat je verplicht moet invullen bij terugkeer wordt beslist of je getest moeten worden en word je gecontacteerd via sms.

Maak via jouw huisarts een afspraak bij de triagepost voor een staalname. Deze PCR-test dient te gebeuren op dag 7 beginnend de dag na het laatste hoogrisicocontact of terugkeer naar België. In tussentijd blijf je in quarantaine!

Ben je positief, dan moet je verplicht in isolatie voor minstens 7 dagen vanaf de dag dat de test is afgenomen. Indien de test negatief is, kan je uit quarantaine, maar wees extra waakzaam tot in totaal 14 dagen na de dag van het laatste hoogrisicocontact.

Via de website mijngezondheid.belgium.be kan je een quarantaineattest voor jouw werkgever downloaden, en ook het resultaat van jouw test raadplegen.

 

Hoe bescherm ik mezelf zo veel als mogelijk tegen besmetting?

  • Was je handen regelmatig en grondig met zeep. Reken zo'n 40 tot 60 seconden per wasbeurt.
  • Hoest of nies in een papieren zakdoekje of in de binnenkant van je elleboog.
  • Gebruik papieren zakdoekjes en gooi ze onmiddellijk weg in een afsluitbare vuilbak.
  • Blijf thuis als je je ziek voelt.
  • Raak je gezicht zo weinig mogelijk aan met je handen.
  • Vermijd handen geven.
  • Vermijd nauw contact met personen.

Klik hier voor de poster.

 

CoronALERT
De app coronALERT waarschuwt jou bij een hoog risico op COVID-besmetting. Het is belangrijk dat zoveel mogelijk mensen deze app installeren, het helpt ons namelijk om elkaar te beschermen en de verspreiding van het coronavirus te vertragen. Deze app is volledig gratis.  

CoronALERT waarschuwt je als je in nauw contact bent geweest met iemand die het virus heeft. Tenminste als die andere persoon ook de app gebruikte toen jullie in contact kwamen. De app werkt anoniem. Je weet niet wie de besmette persoon is en waar of wanneer er contact was, maar wel dat er een risico op besmetting is. Ook voor contacten die je niet persoonlijk kent. Nauw contact betekent minstens 15 minuten op minder dan 1,5 meter.  

Met de app bescherm je dus jezelf en de anderen! En hoe meer mensen de app gebruiken, hoe beter hij werkt. Opgelet: het is belangrijk dat Bluetooth wordt aangezet op momenten dat je de app gebruikt.  Download de app vandaag nog! 

  1. Download de app uit je gebruikelijke app of play store. 
  2. Installeer de app en geef je toestemming om Bluetooth te gebruiken. 
  3. Check regelmatig je meldingen; zo bescherm je jezelf en de anderen. 

 

Informatie rond COVID-19 voor anderstaligen
Er wordt heel wat informatie gepubliceerd over het coronavirus, maar vooral in het Nederlands. Het is belangrijk dat ook inwoners die de Nederlandse taal niet goed machtig zijn, goed geïnformeerd zijn. Het Agentschap Integratie en Inburgering van de Vlaamse overheid werkte mee aan de vertaling van de poster om besmetting met het coronavirus te voorkomen. Die is nu in meer dan 10 talen beschikbaar, waaronder het Arabisch, Turks, Pools, Bulgaars, Roemeens en Russisch. Ook antwoorden op een aantal belangrijke basisvragen werden vertaald.

Informatie over COVID-19 voor doven en slechthorenden vind je via deze link.

Ken je mensen die anderstalig zijn, stuur hen deze link door. Of print de poster en fiche af en steek het bij hen in de bus. Zo help je hen, maar ook jezelf om het virus niet verder te verspreiden!

https://www.integratie-inburgering.be/corona-meertalige-info

 

Wat als je koorts of ademhalingsproblemen hebt of kwam in contact met een mogelijk besmette persoon?
Neem EERST telefonisch contact op met je huisarts: jouw huisarts bepaalt of een consultatie/screening nodig is en maakt voor jou een afspraak bij de triagepost. 
Kom je naar de triagepost, dan kan je vlakbij deze post parkeren. Zowel op campus Rumst als campus Bornem bevinden zich deze ter hoogte van de dienst spoedgevallen. Er is voldoende signalisatie voorzien op de parking. De parking voor een COVID-test is gratis.

grondplan triagpost Rumst  grondplan triage Bornem

 

Blijf thuis om mogelijke verdere besmetting te beperken. Vertoon je ernstige symptomen, meld je dan aan op de dienst spoedgevallen en vermeld onmiddellijk dat je in het buitenland verbleef/in contact kwam met een mogelijk besmette patiënt.

 

Maak je je ongerust of wens je meer informatie?
Surf naar www.info-coronavirus.be of bel naar 0800 14 689 voor algemene informatie vanuit de overheid.

Surf naar www.azrivierenland.be/coronavirus. Je vindt hier alle nodige informatie over de organisatie van ons ziekenhuis. Deze pagina krijgt dagelijks een update.

Kom zeker NIET naar het ziekenhuis, maar neem TELEFONISCH contact op:

  • campus Rumst: 03 880 90 11
  • campus Bornem/Willebroek: 03 890 16 11

 

Welke geneesmiddelen werken tegen Covid-19?
De wetenschappelijke kennis over de mogelijke behandelingen voor het virus evolueert iedere dag. Sciensano past regelmatig haar richtlijnen aan voor de behandeling van patiënten in het ziekenhuis. Op dit moment ligt de focus op antimalaria en antivirale middelen.

Opgelet: enkel de patiënten die die ernstig ziek zijn en zijn opgenomen in het ziekenhuis, kunnen behandeld worden met deze geneesmiddelen. Er is een strikte medische opvolging nodig aangezien er nog niet voldoende wetenschappelijk bewijs is voor de effectiviteit tegen het COVID-19. Bovendien zijn er ook risico’s aan verbonden. Deze geneesmiddelen mogen dus niet gebruikt worden door patiënten met milde symptomen of als preventieve middelen.

Voor de patiënten die niet opgenomen zijn in het ziekenhuis blijf paracetamol de beste keuze tegen koorts en pijn.

Meer info op: https://bit.ly/2JrsIHl 
Bron: FOD Volksgezondheid

 

Contactopsporing via de overheid
Vanaf maandag 11 mei start de Vlaamse overheid met telefonische contactopsporing. Op die manier wil de overheid in kaart brengen wie er mogelijk besmet is met het coronavirus.
Ben je positief getest, dan krijg je telefoon met de vraag met wie je de afgelopen dagen contact hebt gehad. Of je krijgt de melding dat je in contact kwam met een besmette persoon, zonder dat wordt aangegeven wie precies. Ben je in nauw contact bent geweest met een besmette persoon (langer dan 15 minuten op minder dan anderhalve meter of in een gesloten omgeving), dan krijg je richtlijnen die je moet opvolgen. De high risk (vb. gezinsleden) zullen 14 dagen in quarantaine geplaatst worden; de low risk mogen buiten, maar moeten social distance houden gedurende 2 weken.
De coronaopsporingslijn gebruikt altijd hetzelfde nummer: 02 214 19 19. Als je dus opgebeld wordt door dat nummer, dan mag je er zeker van zijn dat het om officiële speurders gaat. Je kan ook SMS-berichten ontvangen, die komen van het nummer 8811. Bewaar beide nummers nu al in je telefoon onder de naam 'coronaopsporing'. Dan herken je het nummer meteen wanneer je opgebeld zou worden.
Let op voor fraudeurs! Herken je het telefoonnummer niet of krijg je vreemde vragen (bankgegevens, tijdstippen waarop je wel of niet thuis bent), hang dan gewoon op.