Maatregelen m.b.t. het coronavirus

update: 10/06/2021

 

Beste patiënt,
Beste bezoeker,

We geven op deze pagina de meest recente informatie en maatregelen mee om jezelf en onze patiënten maximaal te beschermen tegen een mogelijke COVID-19-besmetting.
De afspraken op deze pagina vervangen de op de website courante richtlijnen rond bezoekregeling, consultaties en opnames.

 

Situatie op de dag van vandaag
Alle patiënten die COVID-positief zijn, zijn opgenomen op aparte afdelingen, die strikt gescheiden zijn van de afdelingen waar onze andere patiënten verblijven. Ons ziekenhuis is veilig om de nodige medische zorg te krijgen. 

 

Een opname of consultatie in het ziekenhuis?
Door de berichten in de pers over het uitstellen van niet-dringende zorg worden we overstelpt met telefoontjes… Onze opnamecapaciteit is al aangepast aan de nieuwe regels van de overheid en we hebben al een beperking doorgevoerd.
Wordt jouw ingreep of behandeling toch uitgesteld, dan zal AZ Rivierenland jou zélf contacteren. Je hoeft dus zelf het ziekenhuis niet te bellen of jouw opname / consultatie doorgaat: wij bellen jou als er voor jou iets verandert aan de geplande zorg. Zo houden we onze telefoonlijnen vrij voor de dringende oproepen.

Ziekenhuizen zijn veilige plekken om medische zorg te geven. De COVID-zorg wordt duidelijk gescheiden van de reguliere zorg en in het ziekenhuis zijn heel wat aanpassingen gedaan om jou op een veilige manier te ontvangen en de nodige zorg te geven. We vragen jou om deze richtlijnen heel correct op te volgen, om zowel jezelf, andere patiënten en onze medewerkers te beschermen.

Heb je koorts, ademhalingsproblemen daags voor de consultatie of werd je recent COVID-positief getest? Neem dan contact op met het ziekenhuis via 03 880 90 11 (campus Rumst) of 03 890 16 11 (campus Bornem).

 

Screening voor alle patiënten 
Word je binnenkort opgenomen in ons ziekenhuis?
Ook al ben je reeds gevaccineerd tegen COVID-19, toch word je vóór jouw opname nog gescreend. Door het vaccin word je niet meer ziek, maar kan je nog wel steeds drager zijn van het virus en dus mogelijk anderen besmetten. Door elke patiënt te screenen, zorgen wij voor een veilige ziekenhuisomgeving voor alle patiënten.

 

Een chirurgisch mondneusmasker voor elke patiënt
Stoffen maskers worden niet meer toegelaten in AZ Rivierenland. Was je een stoffen masker niet vaak of niet correct of draag je jouw chirurgisch of FFP2-masker al te lang, dan bescherm je immers jezelf en je omgeving niet voldoende. Iedereen krijgt verplicht bij het binnenkomen van het ziekenhuis een chirurgisch mondneusmasker aan het onthaal.

Zorg ervoor dat neus én mond overal en altijd bedekt zijn: in de gangen, in de wachtzaal en in de consultatieruimte. Zo bescherm je jezelf, andere patiënten en onze medewerkers!

 

Een consultatie of opname? 1 begeleider opnieuw toegestaan!
Kom bij voorkeur alleen naar het ziekenhuis, maar indien je dit wenst is 1 begeleider toegestaan.
Ook de partner bij de raadpleging gynaecologie/verloskunde is dus opnieuw van harte welkom!

De begeleider moet wel aan volgende voorwaarden voldoen:

  • je krijgt een chirurgisch mondmasker en draagt dit correct
  • je voelt je niet ziek of hebt geen symptomen
  • je houdt je aan de hygiëneregels en social distancing

 

Ik wil op bezoek komen in het ziekenhuis. Mag dat?
We laten opnieuw 1 bezoeker per patiënt toelaten in het ziekenhuis (tussen 14:30u en 19:30u, maximum 2 uur per patiënt), met uitzondering van de COVID-afdelingen, dagziekenhuis, intensieve zorgen en spoedgevallen.

We voorzien voor elke patiënt 1 bezoekerspas. Deze ligt klaar aan het onthaal voor de patiënten die momenteel al zijn opgenomen. GEEN bezoekerspas = GEEN toegang tot het ziekenhuis!

Volgende uitzonderingen blijven ook geldig:

de partner van patiënten die verblijven op de afdeling materniteit. Ook broertjes en zusjes zijn hier welkom. Lees meer via bezoekregeling materniteit.
ouders (of voogden) van minderjarigen die verblijven op neonatologie
onmiddellijke naasten van mensen in een kritieke of eindelevensfase
enkel indien aanwezigheid noodzakelijk: 1 volwassen begeleider bij consultaties, onderzoeken of ingrepen

Is een bezoeker ziek of recent positief getest, dan wordt hij/zij niet toegelaten in het ziekenhuis.

bezoekregeling

 

Ik wil een familielid wat spullen brengen of vuile was ophalen. Kan dat?
Je kan spullen voor een familielid opgenomen op een COVID-afdeling afgeven in de inkomhal van het ziekenhuis, in een afgesloten zak. Op deze zak kleef je een etiket met duidelijke vermelding van naam én geboortedatum. Schrijf (indien gekend) ook het kamernummer op het etiket. Geef geen geld, waardevolle of breekbare voorwerpen mee. 2x per dag bezorgen we deze op de afdelingen.

Vuile was wordt elke dag vanaf 15:00u klaargezet in een afgesloten ruimte in het onthaal. Je kan deze dagelijks komen afhalen tussen 15:00u en 19:30u.

Opgelet: wassen van kledij gebeurt minimum op 60 graden. Was je handen grondig als je de was in de wasmachine hebt gestoken. 

 

We zorgen voor psychologische ondersteuning voor onze opgenomen patiënten
Het bezoekverbod is voor onze patiënten geen gemakkelijke situatie… We beseffen dat een luisterend oor zeer belangrijk is, zeker voor patiënten die langere tijd gehospitaliseerd zijn en moeilijk contact kunnen maken met hun naasten. Zij bevinden zich immers in een niet-alledaagse en onzekere situatie en kunnen wat extra ondersteuning gebruiken.

We voorzien daarom psychosociale ondersteuning voor deze patiënten. Onze psychologen gaan dagelijks rond op de afdelingen en brengen een bezoekje aan patiënten die dit wensen.

We stellen op beide campussen iPads ter beschikking, zodat onze patiënten hun familie kunnen zien voor een praatje. De psychologen en ergotherapeuten zullen hen hierbij ondersteunen.

 

Kinderen in het ziekenhuis??
Sommige patiënten of bezoekers brengen hun (klein)kinderen mee naar het ziekenhuis wegens geen opvang… De COVID-richtlijnen laten dit echter niet toe! Kom je als patiënt naar het ziekenhuis, dan mag je maximum 1 volwassen begeleider meenemen. We vragen trouwens om zo veel als mogelijk alleen te komen.

We moeten deze maatregelen strikt opvolgen om de 1,5 meter te garanderen, zowel in de gangen als in de wachtzalen. Moet je naar het ziekenhuis komen, zorg dus voor opvang voor jouw (klein)kind.

Een uitzondering zijn natuurlijk de kindjes die op consultatie moeten komen bij de pediaters.

 

Prikplaats (labo) tijdelijk enkel op afspraak
Je kan enkel nog op afspraak een bloedafname laten uitvoeren. Zo kunnen we het aantal patiënten op het labo beperken en een veilige afstand creëren in de wachtzaal. Bel voor een afspraak naar het labo:

  • campus Rumst: 03 880 91 30
  • campus Bornem: 03 890 16 30
  • campus Willebroek / prik aan huis: 03 860 32 85

Je kan online een afspraak boeken!

 

In- en uitgang campus Bornem
Vanaf maandag 14 juni wordt de toegang via de Kasteelstraat op campus Bornem opnieuw in- én uitgang. De binnentuin blijft voorlopig nog enkel uitgang.
We vragen natuurlijk om netjes de COVID-richtlijnen te blijven respecteren, zo zorgen we voor elkaars veiligheid!

 

Laat je vaccineren!
Vaccinatie is onze belangrijkste troef om de COVID-19-pandemie achter ons te laten. Om terug gewoon met vrienden je verjaardag te vieren, je (groot)ouders te knuffelen, op café of restaurant te gaan of naar een concert of het voetbalstadion. Vaccinatie kan voorkomen dat je ernstig ziek wordt en levens redden. Het is dus heel belangrijk om je te laten inenten! Niet voor jezelf alleen, maar ook voor elkaar. Zodat we stukje bij beetje weer ons oude leven kunnen oppikken.
Zorg en Gezondheid werkt volop een vaccinatieprogramma uit, zodat zoveel mogelijk mensen zo snel mogelijk een vaccinatie kunnen krijgen. Op een veilige manier. Het vaccinatieprogramma start in januari 2021. De vaccinatie is gratis.
Wil je hiervoor meer lezen, surf dan naar www.laatjevaccineren.be/covid-19. Deze website krijgt regelmatig een update. Ook de website van het FAGG bevat nuttige informatie.

 

Triageposten campus Rumst en Bornem
 

Waar kan ik me laten testen? Bekijk hier het overzicht.

  • Kom stipt op tijd (kom niet te vroeg, maar ook niet te laat). Anders creëer je wachtrijen, waardoor het besmettingsgevaar verhoogt..
  • Bij het binnengaan ontsmet je je handen. Een mondneusmasker is verplicht. Dit ligt voor je klaar.
  • Je elektronische identiteitskaart wordt ingelezen.
  • Daarna kan je verder naar de verpleegster of dokter.

Voor de triagepost en het afnemen van de test betaal je niets. De overheid regelt dit via het derdebetalerssysteem.
Een uitzondering zijn testen omwille van vakantie (met attest): deze testen zijn wel betalend.

Breng volgende zaken mee:

  • Je e-ID (identiteitskaart).
  • een kleefvignet van de mutualiteit (als back-up indien e-Health niet werkt).

De resultaten van je COVID-test kan je bekomen bij je huisarts of bekijken

 

Moet je een COVID-test ondergaan voor een reis naar het buitenland?
Hiervoor kan je niet meer terecht op onze triageposten in Rumst of Bornem. Maak voor een COVID-test mét attest voor het buitenland een afspraak bij:

De test dient 48 uur vóór afreis uitgevoerd te worden als je tijdig over een attest wil beschikken. Op Brussels Airport kan je in noodgevallen een COVID-19 PCR-test laten afnemen in een van de testcentra die door Ecolog worden uitgebaat. Het testcentrum voor vertrekkende passagiers bevindt zich net buiten de vertrekhal.

 

Hoe bescherm ik mezelf zo veel als mogelijk tegen besmetting?

  • Was je handen regelmatig en grondig met zeep. Reken zo'n 40 tot 60 seconden per wasbeurt.
  • Hoest of nies in een papieren zakdoekje of in de binnenkant van je elleboog.
  • Gebruik papieren zakdoekjes en gooi ze onmiddellijk weg in een afsluitbare vuilbak.
  • Blijf thuis als je je ziek voelt.
  • Raak je gezicht zo weinig mogelijk aan met je handen.
  • Vermijd handen geven.
  • Vermijd nauw contact met personen.

Klik hier voor de poster.

 

CoronALERT
De app coronALERT waarschuwt jou bij een hoog risico op COVID-besmetting. Het is belangrijk dat zoveel mogelijk mensen deze app installeren, het helpt ons namelijk om elkaar te beschermen en de verspreiding van het coronavirus te vertragen. Deze app is volledig gratis.  

CoronALERT waarschuwt je als je in nauw contact bent geweest met iemand die het virus heeft. Tenminste als die andere persoon ook de app gebruikte toen jullie in contact kwamen. De app werkt anoniem. Je weet niet wie de besmette persoon is en waar of wanneer er contact was, maar wel dat er een risico op besmetting is. Ook voor contacten die je niet persoonlijk kent. Nauw contact betekent minstens 15 minuten op minder dan 1,5 meter.  

Met de app bescherm je dus jezelf en de anderen! En hoe meer mensen de app gebruiken, hoe beter hij werkt. Opgelet: het is belangrijk dat Bluetooth wordt aangezet op momenten dat je de app gebruikt.  Download de app vandaag nog! 

  1. Download de app uit je gebruikelijke app of play store. 
  2. Installeer de app en geef je toestemming om Bluetooth te gebruiken. 
  3. Check regelmatig je meldingen; zo bescherm je jezelf en de anderen. 

 

Informatie rond COVID-19 voor anderstaligen
Er wordt heel wat informatie gepubliceerd over het coronavirus, maar vooral in het Nederlands. Het is belangrijk dat ook inwoners die de Nederlandse taal niet goed machtig zijn, goed geïnformeerd zijn. Het Agentschap Integratie en Inburgering van de Vlaamse overheid werkte mee aan de vertaling van de poster om besmetting met het coronavirus te voorkomen. Die is nu in meer dan 10 talen beschikbaar, waaronder het Arabisch, Turks, Pools, Bulgaars, Roemeens en Russisch. Ook antwoorden op een aantal belangrijke basisvragen werden vertaald.

Informatie over COVID-19 voor doven en slechthorenden vind je via deze link.

Ken je mensen die anderstalig zijn, stuur hen deze link door. Of print de poster en fiche af en steek het bij hen in de bus. Zo help je hen, maar ook jezelf om het virus niet verder te verspreiden!

https://www.integratie-inburgering.be/corona-meertalige-info

 

Wat als je koorts of ademhalingsproblemen hebt of kwam in contact met een mogelijk besmette persoon?
Neem EERST telefonisch contact op met je huisarts: jouw huisarts bepaalt of een consultatie/screening nodig is en maakt voor jou een afspraak bij de triagepost. 
Kom je naar de triagepost, dan kan je vlakbij deze post parkeren. Zowel op campus Rumst als campus Bornem bevinden zich deze ter hoogte van de dienst spoedgevallen. Er is voldoende signalisatie voorzien op de parking. De parking voor een COVID-test is gratis.

grondplan triagpost Rumst  grondplan triage Bornem

 

Blijf thuis om mogelijke verdere besmetting te beperken. Vertoon je ernstige symptomen, meld je dan aan op de dienst spoedgevallen en vermeld onmiddellijk dat je in het buitenland verbleef/in contact kwam met een mogelijk besmette patiënt.

 

Maak je je ongerust of wens je meer informatie?
Surf naar www.info-coronavirus.be of bel naar 0800 14 689 voor algemene informatie vanuit de overheid.

Surf naar www.azrivierenland.be/coronavirus. Je vindt hier alle nodige informatie over de organisatie van ons ziekenhuis. Deze pagina krijgt dagelijks een update.

Kom zeker NIET naar het ziekenhuis, maar neem TELEFONISCH contact op:

  • campus Rumst: 03 880 90 11
  • campus Bornem/Willebroek: 03 890 16 11

 

Welke geneesmiddelen werken tegen Covid-19?
De wetenschappelijke kennis over de mogelijke behandelingen voor het virus evolueert iedere dag. Sciensano past regelmatig haar richtlijnen aan voor de behandeling van patiënten in het ziekenhuis. Op dit moment ligt de focus op antimalaria en antivirale middelen.

Opgelet: enkel de patiënten die die ernstig ziek zijn en zijn opgenomen in het ziekenhuis, kunnen behandeld worden met deze geneesmiddelen. Er is een strikte medische opvolging nodig aangezien er nog niet voldoende wetenschappelijk bewijs is voor de effectiviteit tegen het COVID-19. Bovendien zijn er ook risico’s aan verbonden. Deze geneesmiddelen mogen dus niet gebruikt worden door patiënten met milde symptomen of als preventieve middelen.

Voor de patiënten die niet opgenomen zijn in het ziekenhuis blijf paracetamol de beste keuze tegen koorts en pijn.

Meer info op: https://bit.ly/2JrsIHl 
Bron: FOD Volksgezondheid

 

Contactopsporing via de overheid
Vanaf maandag 11 mei start de Vlaamse overheid met telefonische contactopsporing. Op die manier wil de overheid in kaart brengen wie er mogelijk besmet is met het coronavirus.
Ben je positief getest, dan krijg je telefoon met de vraag met wie je de afgelopen dagen contact hebt gehad. Of je krijgt de melding dat je in contact kwam met een besmette persoon, zonder dat wordt aangegeven wie precies. Ben je in nauw contact bent geweest met een besmette persoon (langer dan 15 minuten op minder dan anderhalve meter of in een gesloten omgeving), dan krijg je richtlijnen die je moet opvolgen. De high risk (vb. gezinsleden) zullen 14 dagen in quarantaine geplaatst worden; de low risk mogen buiten, maar moeten social distance houden gedurende 2 weken.
De coronaopsporingslijn gebruikt altijd hetzelfde nummer: 02 214 19 19. Als je dus opgebeld wordt door dat nummer, dan mag je er zeker van zijn dat het om officiële speurders gaat. Je kan ook SMS-berichten ontvangen, die komen van het nummer 8811. Bewaar beide nummers nu al in je telefoon onder de naam 'coronaopsporing'. Dan herken je het nummer meteen wanneer je opgebeld zou worden.
Let op voor fraudeurs! Herken je het telefoonnummer niet of krijg je vreemde vragen (bankgegevens, tijdstippen waarop je wel of niet thuis bent), hang dan gewoon op.