Informaticaproblemen - update

 

 

woensdag 29/01 - 10:30u

Vanaf maandagmiddag 27 januari kreeg AZ Rivierenland te kampen met ernstige informaticaproblemen. Deze problemen situeerden zich voornamelijk op campussen Bornem en Willebroek, de gevolgen voor campus Rumst waren eerder beperkt.

Vrij snel kon onze informaticadienst de oorzaak van het probleem achterhalen. Dit was duidelijk een intern probleem met de harde schijven van de computerservers; we konden een mogelijke cyberaanval als oorzaak zeer snel uitsluiten. Samen met de externe firma stelden we alles in het werk om dit probleem op te lossen. We danken onze informatici en al onze medewerkers van harte voor hun uitzonderlijke inspanningen!

Dit informaticaprobleem heeft nooit gevolgen gehad voor de veiligheid en kwaliteit van onze zorgverlening, noch voor informatieveiligheid voor onze patiënten. De problemen situeerden zich vooral op administratief niveau.

Alle problemen zijn opgelost en de 3 campussen van AZ Rivierenland zijn opnieuw volledig operationeel. Patiënten waarvan hun consultatie niet is kunnen doorgaan zullen door onze medewerkers opnieuw gecontacteerd worden voor een nieuwe afspraak.

We danken iedereen voor het begrip en geduld!

 

dinsdag 28/01 - 19:00u

Inmiddels zijn onze servers terug opgestart en worden alle toepassingen opnieuw opgeladen in onze systemen. De planning is dat alle toepassingen actief zullen zijn de komende uren.

Alle geplande opnamen en consultaties gaan morgen gewoon door. Hou er rekening mee dat er bij de inschrijvingen aan het onthaal morgen vertraging kan zijn, zowel op de campussen Bornem, Willebroek als Rumst. Kom dus op tijd en breng bij een ingreep zeker jouw preoperatieve patiëntenboekje ingevuld mee.

Patiënten waarvan hun consultatie niet is kunnen doorgaan zullen door onze medewerkers opnieuw gecontacteerd worden voor een nieuwe afspraak.

Mochten er nog wijzigingen zijn, dan zullen we hierover verder informeren.

Dit informaticaprobleem heeft nooit gevolgen gehad voor de veiligheid en kwaliteit van onze zorgverlening, noch voor informatieveiligheid voor onze patiënten.

Heb je vragen over jouw opname of consultatie? Bel dan 03 890 16 11 (campus Bornem/Willebroek) of 03 880 91 90 (campus Rumst) tot 21:00u en vanaf morgen 07:00u.

 

dinsdag 28/01 - 07:45u

AZ Rivierenland kampt momenteel nog steeds met een informaticaprobleem op campussen Bornem en Willebroek.

Dankzij de inspanningen van onze mensen kunnen we momenteel de zorg voor onze patiënten normaal en veilig laten verlopen.

Enkel op de medische beeldvorming van de campussen Bornem en Willebroek kunnen uitsluitend urgente onderzoeken gebeuren.

Samen met onze externe partners wordt nu alles in het werk gesteld om alle administratieve systemen op korte termijn terug volledig operationeel te krijgen.

We danken jullie om onze berichten zo massaal mee te verspreiden!

Heb je vragen over jouw opname of consultatie? Bel dan 03 890 16 11.

 

maandag 27/01 - 20:55u

AZ Rivierenland kampt momenteel nog steeds met een informaticaprobleem op campussen Bornem en Willebroek. We kennen intussen de interne oorzaak van dit probleem en doen al het nodige - samen met de externe firma - om dit probleem snel op te lossen.

Dankzij onze back-upsystemen kunnen we op dit moment onze medische dossiers raadplegen, waardoor we de noodzakelijke zorg (gepland en ongepland) veilig kunnen laten verlopen.

Medische beeldvorming kan op basis van de huidige stand van zaken op dinsdag 28 januari op de campussen Bornem en Willebroek niet doorgaan. De bloedafnames aan huis kunnen ook niet doorgaan.

We vragen om dit bericht zo veel als mogelijk te DELEN. We kunnen immers momenteel de gegevens van onze geplande patiënten niet opvragen en hen actief contacteren.

Heb je vragen over jouw opname of consultatie morgen? Bel dan 03 890 16 11 (tot 23:00u en 28/01 vanaf 07:00u)

 

maandag 27/01 - 13:30u

Ten gevolge van een informaticaprobleem is de werking van AZ Rivierenland campussen #Bornem en #Willebroek ernstig verstoord. Alles wijst op een intern probleem; we hebben op dit moment geen indicatie van een cyberaanval.

De noodprocedure wordt opgestart en er wordt hard gewerkt om het probleem zo snel als mogelijk op te lossen.

We houden jullie verder op de hoogte.