10de editie week van de valpreventie

 

 

Ongeveer één op drie 65-plussers komt minstens eenmaal per jaar ten val. Iedereen kent wel iemand die ernstig ten val kwam of misschien ben je zelf reeds gevallen.

Zo’n val ernstige gevolgen hebben: breuken, verstuikingen en snijwonden komen vaak voor. Andere gevolgen,  zoals valangst, verlies van zelfvertrouwen en sociaal isolement zijn minder zichtbaar, maar hebben een grote invloed op het welbevinden en de zelfstandigheid.

Er zijn verschillende oorzaken die een valpartij kunnen uitlokken: evenwichtsproblemen, een lage bloeddruk, slecht zicht, verkeerd schoeisel, een onveilige omgeving, ... Hoe meer risicofactoren je hebt, hoe groter je kans om te vallen! Hoewel vaak gedacht wordt dat vallen hoort bij het ouder worden, kunnen veel vallen voorkomen worden als de onderliggende risicofactoren worden aangepakt.

Omdat de gevolgen zo belangrijk zijn, vragen we elk jaar opnieuw aandacht voor valpreventie tijdens de Week van de Valpreventie. De 10de editie van de Week van de Valpreventie, van 19 tot en met 25 april 2021, draagt de slogan ‘Eén tegen allen, allen tegen vallen’. Hiermee worden de 5 Vlaamse provincies en Brussel uitgedaagd om de strijd tegen elkaar aan te gaan voor de titel van ‘Beste valpreventieprovincie van het jaar’. En natuurlijk gaan wij mee de uitdaging aan! Doe jij mee?

Je kan eveneens meer informatie terugvinden op www.valpreventie.be.

 

maandag 19 april

opdracht 1: start de week actief

Lichaamsbeweging is de beste remedie om vallen te voorkomen. Een val wordt vaak veroorzaakt door evenwichtsproblemen, een verminderde spierkracht of moeilijkheden om te stappen. Zelfs als je bovenstaande problemen niet hebt, is het belangrijk om de algemene fitheid op peil te houden. Door elke dag te bewegen en langdurig stilzitten te onderbreken, neemt je algemene fitheid en je uithoudingsvermogen toe en daalt het risico om te vallen.

Wij voeren vandaag op een coronaveilige met enkele patiënten het instructiefilmpje ‘beweeg gedurende een half uurtje samen met Saartje Vandendriessche’ uit. Saartje demonstreert verschillende oefeningen, waarmee zowel fitte ouderen als minder mobiele deelnemers (al zittend) kunnen bewegen.

 

 

dinsdag 20 april

opdracht 2: in de smaak vallen

Een gezonde voeding en een juiste dosis calcium, vitamine D en eiwitten zijn belangrijk om je spieren en beenderen sterk te houden en zo het valrisico te verlagen. Eet daarom voldoende voeding die rijk is aan calcium en vitamine D, zoals vis, melkproducten, broccoli, Chinese kool, spinazie, rammenas, radijsjes, abrikoos, appel, dadels, kiwi en pruimen.

Onze diëtisten zijn hier vlijtig mee aan de slag gegaan en hebben volgende gerechtjes op tafel getoverd.

Wil jij jouw voedingspatroon verbeteren? Neem dan contact op met je huisarts of een diëtist.

 

 

woensdag 21 april

Opdracht 3: wandelen zonder vallen

Jouw omgeving heeft een belangrijke invloed op de mate van fysieke activiteit. De aan- of afwezigheid van voorzieningen in de gemeente of stad kunnen de mate van beweging bij de oudere bewoners op een positieve of negatieve manier beïnvloeden. Veilige oversteekplaatsen, goed aangelegde en onderhouden wandel- en fietspaden en voldoende rustbanken kunnen ervoor zorgen dat ouderen meer buiten komen en bewegen. Wij hebben als ergotherapeuten de positieve punten en de knelpunten in de omgeving rond het ziekenhuis in kaart gebracht en hiervan een verslag opgemaakt, waarmee de gemeenten verder aan de slag kunnen.

 

 

donderdag 22 april

Opdracht 4: zet je beste schoentje voor

Voetproblemen en het dragen van onaangepast schoeisel kunnen het risico op vallen verhogen. Ook op kousen (zelfs op antislipkousen) of op blote voeten lopen verhoogt het valrisico. Je draagt dus best goed schoeisel dat de hele voet omsluit en een stevige, platte zool met reliëf en een goede sluiting (velcro of veters) heeft. Je vermijdt best schoenen die onvast zijn, te groot of te klein zijn, open zijn aan de achterkant …

Je kan voor advies steeds langsgaan bij je huisarts, podoloog of thuiszorgwinkel. Ergotherapeute Tinneke Claes gaf de opdracht om de langste coronaveilige schoenenketting te maken en hier hebben wij met veel plezier aan deelgenomen! Zo benadrukken wij het belang van gesloten en veilig schoeisel en vragen we aan familie/patiënten/mantelzorgers om steeds gesloten schoeisel te voorzien tijdens de ziekenhuisopname.

 

Je kan eveneens meer informatie terugvinden op www.valpreventie.be.

eentegenvallen

 

bewegingsdriehoek

 

#samensterkinzorg #primazorg #weekvandevalpreventie #wvdv #startdeweekactief #wvdv2021 #antwerpen @valpreventie.be